Naam: Marc de Lange
Bedrijfsnaam: Intuit Research
Kun je je bedrijf kort introduceren?
Wij leveren maatwerk marktonderzoek en data analytics diensten aan organisaties in met name de consumentensector, het bank- en verzekeringswezen, en de technologiebranche. We zijn op het moment met negen mensen, werken vanuit kantoren in Hong Kong en Singapore en bestrijken daarvandaan vooral de Aziatische markt. Deze twee steden zijn de centra waar de meeste internationale merken zich voor de Aziatische regio gevestigd hebben, en dat zijn onze belangrijkste klanten.
Wat is je functie binnen het bedrijf?
Ik ben directeur en mede-eigenaar samen met mijn business partner. Wij hebben beiden jarenlang voor wereldwijde marktonderzoekbureaus gewerkt en vijf jaar geleden de beslissing genomen om een eigen bureau te starten.
Waaruit bestaan jouw werkzaamheden?
Ik houd me bezig met zowel acquisitie als projectuitvoering, rapportage, en klant presentaties en workshops. Ik ben dus bij alle stappen van een project nauw betrokken. Van klanten horen wij vaak dat deze “hands-on” werkwijze de uiteindelijke uitkomsten van een project verbeteren. Marktonderzoek betekent marketingadviezen geven en dus weten wij zelf alles van marketing, marktonderzoek en analytics.
Welke diensten levert jouw bedrijf?
Dit bestrijkt een vrij breed gebied, waarin we eigenlijk op elk onderdeel van bedrijfsbeslissingen wel werkzaamheden verrichten. Bijvoorbeeld in product ontwikkeling en product testen, klanttevredenheidsonderzoeken, reclame effectiviteitstesten, thought leadership, etc..
Voor welke klanten werk je?
Ons klantenbestand loopt uiteen van verzekeraars, een aantal grote tech namen, e-commerce, pharma, en FMCG.
In hoeverre onderscheidt jouw onderneming zich van de concurrentie?
Het belangrijkste onderscheid is wat wij het “boutique model” noemen. Ons hele team bestaat uit zeer ervaren onderzoekers die deze regio goed kennen. Doordat wij de seniors direct op de projecten laten werken, betekent dat voor veel klanten een veel beter kwaliteitsniveau dan ze van andere marktonderzoeksbureaus gewend zijn. En toch blijven we rond hetzelfde prijsniveau liggen.
Wat is de belangrijkste zakelijke les die jij ooit hebt geleerd?
Om in klantgesprekken je eigen “agenda” even opzij te leggen. Dat werkt erg goed en je richt je daardoor veel meer op klantbehoeftes.
Wat vind je het leukst aan het werken voor jouw onderneming?
De variëteit in projecten en klanten houden het werk interessant en uitdagend. De regio Azië is enorm in ontwikkeling en het is erg leuk om daarmee bezig te zijn. Groeipercentages die je hier ziet, zijn dan ook behoorlijk groter dan in veel Europese markten, en dat brengt voor onze klanten veel marketing vraagstukken met zich mee waarover wij graag meedenken!
Wat zijn de uitdagingen in jouw vakgebied?
Er is erg veel veranderd in marktonderzoek. Veel van onze processen verlopen volledig digitaal en er is veel data beschikbaar online. Het is een uitdaging om de vele nieuwe technologieën in kaart te brengen en dan te beslissen wat bruikbaar is en wat wellicht nog in de kinderschoenen staat. Maar dat zien wij wel als taak voor onze klanten en sommigen vragen ons specifiek voor updates over nieuwe mogelijkheden.
Wat zijn je ambities?
De ambitie is om Intuit Research te blijven laten groeien in Azië, maar om ook op een dag naar de VS en Europa uit te breiden. Ons groeimodel hangt af van het aantrekken van goede marktonderzoekers met ondernemersgeest! En het zou tevens mooi zijn als ik ook voor mijn eigen zaak weer eens terug in Nederland kan komen!
Meer info: www.intuit-research.com
Deel dit bericht: