december 14, 2019

10 ondernemersvragen aan Sander de Wolf (uitgeverij VakWereld)

Naam:
Sander de Wolf

Bedrijfsnaam:
Vakwereld

Kun je je bedrijf kort introduceren?
Vakwereld is een business to business uitgeverij. De uitgeverij richt zich op een aantal branches, zoals zakelijke mobiliteitsbeheer, het managen van informatie en documenten, het organiseren van zakelijke congressen.

Daarvoor heeft de uitgeverij websites zoals, MobilityWereld.nl, DocumentWereld.nl en Congreswereld.nl. Op deze websites treffen de lezers naast nieuws ook achtergronden en bedrijfsgegevens aan. De sites worden ook gebruikt om video’s te plaatsen die Vakwereld zelf produceert en onderzoeken uit te voeren door lezers vragen te stellen. Onderzoeken leiden tot rapporten die met de doelgroepen worden besproken in kennissessies.

Wat is je functie binnen het bedrijf?
Algemeen directeur.

Waaruit bestaan jouw werkzaamheden?
Uitgeverijen zijn aan behoorlijk wat veranderingen onderhevig. Mensen willen nieuws snel hebben en op meerderen manieren tot zich kunnen nemen: op websites maar ook via de mobiel. Daarnaast wordt iedereen overvoerd met informatie waarvan het meeste oppervlakkig is. Mijn werkzaamheden bestaan er onder andere uit om – met mijn collega’s – te kiezen welke media wij inzetten, waarover wij berichten en welke diepgang we bieden. En niet onbelangrijk: hoe wij daar dan geld aan verdienen.

Welke diensten levert jouw bedrijf?
Vakwereld publiceert zelf geproduceerde content. Daarnaast bieden wij bedrijven aan om verhalen voor klanten te produceren en publiceren. Bedrijven zijn vooral bezig met hun eigen kerntaken en vaak niet met het naar buiten brengen van hun verhaal. Daar helpen wij ze bij met artikelen, video’s en podcasts die wij dan ook publiceren.
Ook bieden wij aan om logo’s van bedrijven op de sites te zetten om bekendheid van het merk te stimuleren.

Voor welke klanten werk je?
Vakwereld werkt voor grote bedrijven zoals Opel, Kia, Canon en Sharp maar ook voor bedrijven die vooral in één branche gespecialiseerd zijn zoals ALD en Smart Documents, AHOY en ACS. De klanten waar Vakwereld voor werkt, lopen uiteen van multinationals tot kleine bedrijven.

In hoeverre onderscheidt jouw onderneming zich van de concurrentie?
In de afgelopen jaren zijn er veel media bijgekomen en is het mediagedrag van mensen heel erg veranderd. Uitgeverijen bevinden zich in een hele dynamische markt. Vakwereld besteedt veel aandacht aan het aansluiten bij de informatiebehoefte. Vakwereld onderscheidt zich behoorlijk van de ouderwetse uitgeverij die artikelen publiceert en daar alleen advertenties bij verkoopt. Wij voelen ons voorloper in die markt door actief mee te gaan met de markt en soms zelfs te experimenteren met nieuwe ontwikkelingen zoals het produceren van persoonlijke magazines, op papier en digitaal.

Wat is de belangrijkste zakelijke les die jij ooit hebt geleerd? En van wie heb je die les geleerd?
Als je een voorloperrol speelt in de markt, dan neem je soms bewust risico’s. Dat levert soms een hoofdprijs op en soms een plek in de bezemwagen. Je kunt dan denken dan da het niet meer stuk kan of niets meer wordt. Een ondernemer heeft mij eens verteld: “It is never as good as it looks and it is never as bad as it looks.” Dat heeft me geleerd te relativeren.

Wat vind je het leukst aan het werken voor jouw onderneming?
De dynamiek van het ondernemen en de combinatie van veel facetten trekt me erg aan. Daarnaast geniet ik van gepassioneerde mensen. Onze collega’s zijn dat maar vooral onze klanten zijn veelal gedreven ondernemers en professionals.

Wat zijn de uitdagingen in jouw vakgebied?
De media-industrie waar wij deel van uitmaken is enorm dynamisch. Daarnaast zijn veel mensen maar ook bedrijven op zoek naar richting, zowel in communicatiepatronen als in businessmodellen. Dat doen wij en dat doen onze concurrenten. Het is ook onzeker wie onze concurrent in de toekomst is. Dat kan iemand zijn die op de zolderkamer een plan heeft uitgewerkt maar ook een mega-bedrijf als Springer of Google.

Wat zijn je ambities?
Morgen moeten we het beter doen dan vandaag en laten we tevreden zijn met het plezier dat we er vandaag aan beleven.

Meer info: www.mobilitywereld.nl


Deel dit bericht:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons

Voor MKB, door MKB

Denk mee met MKB

Hoeveel omzetgroei verwacht je in 2020?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...