Als ondernemer met personeel krijg je ermee te maken: HR-zaken. En die zijn nóg belangrijker dan je denkt. Het fijne is, dat je er tegenwoordig ook echt wat mee kunt aangezien data steeds gemakkelijker beschikbaar komt. Met deze data kun je bijvoorbeeld de prestaties van je bedrijf verbeteren, efficiëntieslagen maken en de tevredenheid onder je personeel in kaart krijgen en verbeteren.
In dit artikel nemen we je graag mee in de basis van HR analytics, zodat jij jouw HR beter kunt gaan begrijpen én optimaliseren.
Digitalisering als motor
Digitalisering is natuurlijk geen nieuwe ontwikkeling. Van salarisadministratie, tot verlofadministratie tot dossiers. We hebben een flinke transitie doorgemaakt en een groot deel van de markt heeft zich al (bijna) helemaal gedigitaliseerd met behulp van HR software. En dat is mooi! Want naast voordelen zoals altijd en overal toegang hebben is het nog nooit zo gemakkelijk geweest om data te verzamelen. De techniek maakt het steeds gemakkelijker om databronnen aan elkaar te koppelen en op deze manier nieuwe inzichten te verkrijgen.
HR analytics in de basis
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. Daar kunnen we je van verzekeren! Het begrip betekent letterlijk het analyseren van beschikbare HR- en salarisdata. En die data is in elk bedrijf, met personeel, aanwezig. HR-zaken zijn nu eenmaal onderdeel van ondernemen met personeel, en nog eens een heel belangrijk onderdeel ook. Personeel vinden, binden en behouden kan best lastig zijn. Het is dan ook handig als de data van de medewerkers je vooruit kan helpen.
Het analyseren van data helpt inzicht en overzicht te creëren: en dat is waar voor jou de grote kans ligt. Inzicht en overzicht hebben helpt je namelijk kansen te spotten voor verbetering en het maken van efficiëntieslagen. Jij leert de data begrijpen én dit kan je vervolgens omzetten in optimalisaties.
Stappenplan om te starten met HR analytics
Moeite om aan de slag te gaan met HR analytics? Met onderstaande stappen helpen we je graag op weg! Zo ben je straks klaar om je data te begrijpen, inzicht en overzicht te creëren én om daadwerkelijk data om te zetten in waarde.
1. Data in kaart brengen
Om te kunnen starten met HR analytics heb je natuurlijk data nodig. Breng in kaart waar je op dit moment data verzamelt en welke data hiervan interessant is om mee te nemen in de analytics. Het in kaart brengen van deze data geeft je meteen een overzicht van hoe het er nu aan toe gaat in jouw organisatie.
2. Wat mis je nog?
Wanneer je de basisdata in kaart hebt, is het belangrijk om na te gaan waar precies je vraag en behoefte ligt. Wat wil jij weten en uiteindelijk verbeteren? Dat kan bijvoorbeeld het verlagen van het ziekteverzuim zijn, het verkrijgen van orde en inzicht in verlof of het omhoog krijgen van de tevredenheid van medewerkers. Wanneer je de doelen helder hebt, kun je invullen welke data je nog mist zodat je jouw HR analytics verder kunt gaan verdiepen.
3. Leg verbanden
Wanneer je de juiste data inzichtelijk maakt dan gaat er meteen al een wereld voor je open. Gemiddeldes, pieken en dalen waar je ze wel, maar soms ook niet, verwacht. Maar als je nog een stapje verder gaat, wordt het écht interessant. Door verbanden te leggen kun je inzicht in je organisatie krijgen en begrijpen waarom zaken lopen zoals ze lopen. Deze data kan je de ultieme onderbouwde argumenten geven om zaken anders aan te pakken en te optimaliseren.
4. In beeld brengen
Een grote berg met data zorgt voor interessante inzichten, maar daarnaast ook voor een boel ‘overige’ data. Om goed zicht te blijven houden op je doelen en welke informatie je daarvoor nodig hebt is het slim om je data overzichtelijk in kaart te brengen. Probeer hiervoor cijfers en visuals met elkaar te combineren. Dit maakt het begrijpen én ook uitleggen van de data aan anderen veel gemakkelijker.
5. Begrijpen, slim gebruiken en optimaliseren
Uiteindelijk ben jij degene die aan de slag moet met de zaken die uit de HR analytics komen. Het constateren is één, en een hele belangrijke stap. Maar aan de slag gaan met die data en echt gaan voor verbetering: daarvoor zijn mensenhanden nodig. Gebruik de data dus slim en bereik jouw doelen!
Deel dit bericht: