december 9, 2024

All I want for Christmas… is niet zonder geld zitten

Kerstmis mag dan bekend staan om het ontvangen van cadeaus en warmte, maar onderzoek van Pleo, een van Europa’s toonaangevende platforms voor uitgavenbeheer, onder 1.000 Nederlandse werknemers die declaraties indienen, onthult dat werknemers door het voorschieten van kosten, door werkgevers vaak onbedoeld in de kou worden gezet. 

Maar liefst 68% van de werknemers heeft in december te maken met hogere werkgerelateerde uitgaven, waarbij 42,9% het dubbele van hun gebruikelijke bedrag voorschiet. Hierdoor komt 28,2% in een slechtere financiële positie dan de rest van het jaar. Bijna de helft van de werknemers (48,9%) geeft dan ook de voorkeur aan snel terugbetalen boven kerstfeestjes, kerstpakketten of andere bedrijfsgerelateerde geschenken. Nederlanders zijn door de nog altijd torenhoge kosten van levensonderhoud niet altijd in de positie om zakelijke uitgaven voor te schieten. Zo is de inflatie voor dit jaar zojuist onverwacht gestegen (CBS) naar 4% en is er een vertraging in loongroei zichtbaar. 

Bedrijven hebben over het algemeen een proces voor declaraties en terugbetalingen, maar 28,2% van de werknemers vindt de tijd voor het terugbetalen tijdens de feestdagen te lang. Dit heeft een grote impact op het persoonlijke leven van werknemers deze kerstperiode. 1 op de 5 (21,3%) moest in het verleden zelfs persoonlijke plannen annuleren vanwege verhoogde zakelijke uitgaven in deze tijd van het jaar. Daarnaast maakt 25,1% zich zorgen dat ze dit jaar geen cadeaus kunnen betalen of mee kunnen doen aan borrels en diners.

Inefficiënte processen laten werknemers financieel in de kou staan
Ondanks dat de problemen met werkgerelateerde uitgaven in december verergeren, liggen de onderliggende oorzaken veel dieper. Uit onderzoek blijkt dat 39,1% van de werknemers zich financieel benadeeld voelt bij het voorschieten van zakelijke uitgaven, terwijl 38,3% aangeeft dat ze weleens financieel krap komen te zitten door vergeten of vertraagde declaraties. Bovendien vindt 1 op de 3 werknemers het indienen van declaraties stressvol, wat de inefficiënties en oneerlijke druk op werknemers binnen de huidige bedrijfsprocessen benadrukt.

35,5% van de Nederlandse werknemers zegt dat ze te lang moeten wachten op terugbetaling. Dit is geen verrassing, aangezien 35,6% aangeeft gemiddeld een maand in het rood te staan. Slechts 4,8% ontvangt een directe terugbetaling (binnen 24 uur). Grote bedrijven blijken de grootste boosdoeners te zijn bij lange terugbetalingsperiodes; meer dan de helft (52,3%) van de werknemers bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers zegt dat terugbetalingen tot een maand duren, vergeleken met 26,7% van de werknemers bij kleine bedrijven (10-49 medewerkers).

Financiële problemen door hoge maandelijkse bedrijfsuitgaven
Werkgerelateerde uitgaven hebben een nadelige invloed op veel Nederlandse werknemers, waarbij 26,7% aangeeft dat hun financiële situatie is verstoord door het voorschieten van zakelijke kosten. De meerderheid (54,4%) van de Nederlandse werknemers dient wekelijks declaraties in. Gemiddeld schieten ze maar liefst €312 per maand voor. De meerderheid (40,3%) geeft tot €120 per maand uit, terwijl 21,7% zelfs meer dan €350 voorschiet.

Dit zorgt ervoor dat 35,7% van de werknemers terughoudend is om zakelijke kosten voor te schieten, omdat ze bang zijn zonder geld te zitten. Dit geldt zelfs voor de helft van de jongeren tussen de 18-24 jaar. Dit is ook de groep die het terugvragen van voorgeschoten geld het meest stressvol vindt (48.28%). 

Bovendien vinden steeds meer Nederlanders (51,3%) dat het voorschieten van geld voor hun werkgever niet meer van deze tijd is (33% vorig jaar). Bijna 1 op de 5 (18,6%) zegt zelfs onenigheid te hebben gehad met hun werkgever over lange terugbetalingstermijnen. Bij de groep 18-24 is dit zelfs een op de drie (31%). 

Raymond Hüner, SVP Head of Regions bij Pleo: “Veel te veel Nederlandse werknemers moeten hun eigen geld gebruiken om werkgerelateerde kosten te dekken, vooral tijdens de toch al dure feestdagen. Dit heeft onbedoeld een negatieve invloed op hun persoonlijke leven. Dit is niet alleen een financiële last – het is ook een welzijnsprobleem. Het is zorgelijk dat de jongste en meest kwetsbare doelgroep veel financiële stress ervaart. Werknemers zouden zich gesteund moeten voelen door hun werkgever, niet gestrest of angstig over het voorschieten van werkgerelateerde kosten.”

“De huidige aanpak van onkostenbeheer biedt mogelijkheden voor verbetering. Bedrijven worden aangemoedigd om hun aanpak te herzien, verder te gaan dan tijdelijke oplossingen en systemen te creëren die hun teams daadwerkelijk versterken. Wij hebben laten zien dat onkostenbeheer simpel, efficiënt en stressvrij kan zijn. Door zowel werkgevers als werknemers controle te geven, kunnen bedrijven onnodige financiële druk elimineren en een positievere, productievere werkomgeving creëren waarin niemand financieel klem komt te zitten of geduld verliest.”


Deel dit bericht:


Volg ons

Voor MKB, door MKB

Polls

Kleine ondernemers moeten te lang wachten op hun geld.

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Ondernemers met webshops kunnen niet meer zonder AI

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...