mei 2, 2018

Data helpt bedrijven in strijd tegen fraude

HEERENVEEN– Bedrijven verliezen jaarlijks veel tijd en geld aan klanten die niet kunnenbetalen of niet willen betalen. Met name de e-commerce-sector wordt zwaargetroffen. Daarom nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot data en een preventieve aanpak. “Veel organisaties komen te laat in actie”, zegt Daniela Straube, Managing Director bij Arvato Financial Solutions.

Volgens onderzoek worden bij maar liefst 43 procent van de maandelijkse e-commerce-transacties pogingen tot fraude ondernomen. Bovendien worden de methodes steeds inventiever. Naar schatting lopen bedrijven hierdoor gemiddeld ruim 2 procent van hun jaarlijkse omzet mis (True Cost of Fraud Study for 2017, LexisNexisRisk Solutions). Ook niet-betalende klanten vormen een probleem voor veel bedrijven.

Kennis over goede klanten
Volgens Straube kunnen veel financiële problemen worden voorkomen door een preventieve aanpak en de inzet van data. Door de toenemende inventiviteit van fraudeurs merkt Arvato Financial Solutions een toename in het aantal bedrijven datdata wil inzetten tegen financieel verlies. “Ze willen meer kennis over goede klanten”, vat Straube samen. “Bedrijven willen weten met wie ze in zee gaan. Doorhet vooraf screenen van klanten worden veel problemen voorkomen.”

Arvato Financial Solutions, gevestigd in Heerenveen, richt zich op het terugdringen van financiële risico’s en fraude en staat bedrijven bij met het incasseren van openstaande rekeningen. “Dankzij data-driven analyses kunnen wij onze opdrachtgevers al vooraf vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is. Op basis van (klant)data helpen wij bedrijven hun customer journey opde klant af te stemmen. Dit verkleint aanzienlijk de kans op niet-betalende of frauderende klanten.”

Veilig en comfortabel
Bij Arvato Financial Solutions heet dit de ‘Happy flow’. Een customer journey zonder strubbelingen, teleurstellingen of nare verrassingen achteraf. “De praktijk leert dat veel bedrijven pas in actie komen wanneer klanten of consumenten niet betalen. Dan krijg je altijd een onprettige situatie, die ook weer niet bevorderlijk is voor de klantrelatie. Een negatieve spiraal dus. Wij buigen dat om door klanten te screenen en ze op een eenvoudige, veilige en comfortabele manier te laten bestellen en betalen. Noem het maatschappelijk verantwoord incasseren.”

In tijden van big data en slimme software kunnen bedrijven zich op het gebied van fraude niet meer van de domme houden. “Een Happy flow met tevreden en betalende klanten is voor elk bedrijf haalbaar”, besluit Straube.“ Dan moeten ze alleen wel de mogelijkheden benutten.”

Over Arvato Financial Solutions
Arvato Financial Solutions, onderdeel van Bertelsmann, is een wereldwijde financiële dienstverlener. Het bedrijf isactief in 22 landen en bedient meer dan 10.000 klanten. Daarmee is Arvato Financial Solutions één van de grootste financiële dienstverleners van Europa. Meer informatie op www.arvato.com/happyflow


Deel dit bericht:


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Volg ons

Voor MKB, door MKB

Denk mee met MKB

Hoeveel omzet verwacht je door Covid-19 mis te lopen dit jaar?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...