Digidentity, een Solera-onderneming, en SERMI kondigen vandaag een strategisch partnerschap aan. Binnen deze samenwerking gaan zij een Trust Center oplossing leveren voor de auto-industrie in 29 landen, zoals uiteengezet in EU-verordening 1244/2021. Het Europese SERMI-stelsel, dat vanaf oktober 2023 gefaseerd wordt geïmplementeerd, zal onafhankelijke autobedrijven en Remote Service Suppliers een veilig loginmiddel bieden. Deze door Digidentity ontwikkelde middelen worden ingezet om toegang te krijgen tot de website van een voertuigfabrikant. Via het portaal krijgen onafhankelijk autobedrijven zo toegang tot veiligheidsgerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie. Zodra de registratie is voltooid, krijgt een individuele werknemer toegang tot informatie van elke fabrikant.
“Het opbouwen van vertrouwen in de online omgeving is de sleutel tot economische en sociale groei”, zegt Marcel Wendt, CTO en oprichter van Digidentity. “Als Trust Center voor SERMI kunnen wij, samen met de Conformity Assessment Body (CAB), veilige elektronische identificatie en authenticatie in heel Europa makkelijker maken. Dit betekent dat we gebruikers het gemak van eenmalige verificatie kunnen bieden, terwijl we het risico voor voertuigfabrikanten beperken.”
Deze samenwerking gaat verder dan het eenvoudiger, efficiënter en veiliger toegang krijgen tot veiligheidsgerelateerde reparatie en onderhoudsinformatie voor onafhankelijke autobedrijven. Volgens Fred Slikker, Managing Director bij Digidentity: “Het realiseren van deze digitale wallet zou het begin kunnen zijn van een meer geïntegreerde identificatiedienst voor meerdere sectoren.”
“Deze samenwerking is enorm interessant, het is de eerste grootschalige implementatie van een nieuwe norm in alle EU-lidstaten”, vervolgt Fred Slikker. “Als we het in het verleden over beveiliging hadden, was dat meestal vanuit het perspectief van de dienstverlener. Nu combineren we een geweldige gebruikerservaring met een waterdichte beveiliging waar zowel dienstverleners als gebruikers baat bij hebben. Dienstverleners, de autofabrikanten, worden beschermd tegen risico’s en gebruikers krijgen volledige controle over het gebruik van hun data met behulp van informed consent.”
Jan-Willem van der Linden, Medevoorzitter van SERMI, vult aan: “Wij zijn verheugd om met Digidentity te werken als ons geselecteerde Trust Center. Tijdens de selectieperiode hebben zij hun bestaande veilige oplossing en bewezen staat van dienst gedemonstreerd. Deze sluit naadloos aan op onze behoeften. De vooruitgang die zij nu laten zien is echt indrukwekkend.”
Over het SERMI-stelsel
Het SERMI-stelsel is een geharmoniseerd certificeringstelsel voor toegang tot veiligheidsgerelateerde reparatie- en onderhoudsinformatie voor onafhankelijke autobedrijven en hun werknemers (van toepassing op voertuigcategorieën M, N en O). Het SERMI-stelsel is vastgesteld door EU-wetgeving in het kader van de typegoedkeuringsverordening EU-2018/858. Het stelsel wordt beheerd door de SERMI-organisatie, onder toezicht van de Europese Commissie.
Het SERMI-stelsel creëert een pan-Europees geharmoniseerd accreditatiestelsel en procesarchitectuur om onafhankelijke autobedrijven te helpen voertuigen veilig te onderhouden en te repareren, ook als het gaat om veiligheidskenmerken van het voertuig (bv. software-updates). Ga voor meer informatie naar www.vehiclesermi.eu/.
Over Digidentity
Digidentity, onderdeel van Solera, is Europa’s meest innovatieve online identiteitsverificatie organisatie, die gebruiksgemak combineert met door de overheid goedgekeurde beveiliging. Het is een betrouwbare leverancier en partner van onder andere GOV.uk, het Koninkrijk der Nederlanden, Cloud Signature Consortium, DIACC en Adobe. Digidentity’s technologie beschermt de digitale identiteit van meer dan 25 miljoen mensen van 180+ nationaliteiten wereldwijd. Digidentity is een eIDAS Qualified Trust Service Provider (QTSP). Voor meer informatie, bezoek www.digidentity.com.
Over Solera
Solera is de wereldwijde leider in software-as-a-service, data en diensten voor het beheer van de levenscyclus van voertuigen. Via vier bedrijfslijnen – voertuigclaims, voertuigherstellingen, voertuigoplossingen en vlootoplossingen – is Solera de thuisbasis van vele toonaangevende merken in het ecosysteem van de levenscyclus van voertuigen, waaronder Identifix, Audatex, DealerSocket, Omnitracs, LoJack, Spireon, eDriving/Mentor, Explore, cap hpi en Autodata. Solera stelt haar klanten in staat te slagen in het digitale tijdperk door hen een “one-stop shop”-oplossing te bieden die activiteiten stroomlijnt, datagestuurde analyses biedt en de betrokkenheid van klanten verbetert. Dit helpt volgens Solera klanten hun verkoop te stimuleren, klantenbinding te bevorderen en winstmarges te verbeteren. Solera bedient meer dan 300.000 klanten en partners wereldwijd in 100+ landen. Voor meer informatie, bezoek https://www.solera.com.
Deel dit bericht: