oktober 22, 2018 Innovatief adviesplatform helpt consument bij keuze voor fiets

Duitse fietshandelaren lopen weg met Nederlandse innovatie

SNEEK/SCHWEINFURT(DUITSLAND) – Met de introductie van adviesplatform Younit heeft digital specialist Snakeware uit Sneek een waar huzarenstuk geklaard. Sinds de introductie afgelopen juli blijkt Younit een regelrechte hit in Duitsland. Het adviesplatform voor fietsen van Friese makelij (Accell Group) is in enkele maanden tijd al ruim vijfhonderd keer ‘over de toonbank’ gegaan. Snakeware onderzoekt een verdere uitrol van het concept voor andere branches.

“De enorme vraag naar Younit heeft zelfs ons overvallen”, vertelt Ate van der Meer, CCO van Snakeware, eerder dit jaar genomineerd tot e-commerce onderneming van het jaar. “Zo’n ontvangst hebben we nog nooit meegemaakt. Dit is Hollands glorie in Duitsland.”

Younit for Perfect Rides is een cloud-based, multibrand omnichannel platform, speciaal gebouwd voor de Winora Group uit Schweinfurt, door Snakeware en Cogniance. Voor de Duitse markt is ervoor gekozen om de oplossing middels een premium interactieve kiosk in de markt te zetten. Via deze zuil krijgen klanten in winkels advies over de aanschaf van een fiets.

Schot in de roos
Younit werd gelanceerd op de Eurobike 2018 begin juli en is sindsdien al ruim vijfhonderd keer verkocht. “Younit is een schot in de roos voorfietsenhandelaren die de toegevoegde waarde van fysieke winkels en persoonlijk advies willen combineren met online innovatie en activatie”, aldus Van der Meer. “Met deze toepassing geven wij de retail, in dit geval de fietsenbranche, een extra middel in handen om de 21st-century customer optimaal te kunnen bedienen.”

Het systeem bevat alle fietsen van Winora en Haibike, maar biedt de mogelijkheid om andere modellen en onderdelen van de Accell Group te presenteren. Younit valt op door de helder vormgegeven schermen en intuïtieve werking. Na het invoeren van enkele gegevens krijgt de consument suggesties voor passende fietsen. Daarna kan hij, al dan niet samen met een expert in de winkel, de modellen beoordelen. De favorieten kunnen worden opgeslagen en via een QR-code naar het e-mailadres van de consument worden verzonden (of direct worden besteld bij de dealer).

Hoge verwachtingen
Het systeem is geheel cloud-based, meertalig, multibrand, omnichannel, API-based en multiplatform. Dit betekent dat Younit niet alleen via een kiosk beschikbaar is, maar zich net zo makkelijk laat aanpassen aan andere media, zoals een desktop of smartphone. Bovendien is de next-generation verkoop- en adviestool schaalbaar en eenvoudig toepasbaar in andere branches. Na de succesvolle lancering inDuitsland kijkt Snakeware samen met de Accell Group (eigenaar van Winora en Haibike) ook naar andere landen. “De verwachtingen zijn hooggespannen”, zegtVan der Meer.


Younit wordt momenteel door Snakeware klaargestoomd voor de definitieve release bij ruim 500 dealers in Duitsland begin 2019. Het product wordt onder meer noguitgebreid met Bike Parts en andere merken van Accell Group. Snakeware is verantwoordelijk voor het concept, de frontend, de backend en de software-logica, waaronder het Snakeware headless content management platform.

 Meer informatie op www.snakeware.nl.


Deel dit bericht:


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Volg ons

Voor MKB, door MKB

Denk mee met MKB

Hoeveel omzet verwacht je door Covid-19 mis te lopen dit jaar?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...