De Nederlandse economie heeft het afgelopen halfjaar een flinke klap gekregen. De inzet van technologie kan het economisch herstel versnellen en daarom wil Google voor eind 2021, in samenwerking met verschillende Nederlandse organisaties, een half miljoen Nederlandse ondernemers en particulieren helpen met een zoekmachine voor vacatures, trainingen in digitale vaardigheden en gratis advertentietegoeden.
Snel schakelen naar een digitale economie
Sinds het begin van de corona crisis is het aantal werkzoekenden toegenomen en het aantal vacatures gedaald en hebben ondernemers minder vertrouwen in de toekomst. Tegelijkertijd is door de crisis het gebruik van technologie toegenomen. Met hulp van online tools bleven mensen tijdens de lockdown in contact met anderen, konden ze doorwerken, lokale bedrijven ondersteunen, hun kinderen lesgeven en zelf nieuwe vaardigheden leren.
Mona Keijzer, Staatssecretaris Ministerie van Economische Zaken en Klimaat: ‘Als het gaat om economisch herstel, geldt dat we samen sterker staan. Daarom is het goed om te zien dat grote bedrijven, kleine ondernemers en een organisatie als MKB-Nederland elkaar opzoeken. Voor onze ondernemers in het midden- en kleinbedrijf geldt dat ze vaak nog veel te winnen hebben op digitaal gebied, en vooral in deze barre tijden kan het hebben van bijvoorbeeld een webshop een groot verschil maken. Ik blijf daar zelf ook op inzetten met de Nationale Digitaliseringsstrategie en het MKB-Actieplan.’
Martijn Bertisen, country manager Google Nederland: ‘Nederland loopt voorop waar het gaat om het gebruik van het internet en kan sneller schakelen naar een digitale economie dan de meeste andere landen. Het gebruik van technologie biedt ons land, bedrijven en consumenten, enorme potentie voor groei. Tot dusver hebben we met de Google Digitale Werkplaats in Nederland 160.000 bedrijven en mensen getraind in digitale vaardigheden. We bouwen daar nu op voort en doen de toezegging om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen met trainingen, producten en diensten, samen met partners.’
Groei met Google: vacatures via Google Zoeken, training en advertentietegoeden
Vandaag wordt een nieuwe zoekfunctionaliteit in Google Zoeken geïntroduceerd en kondigt Google nieuwe trainingen en coaching voor ondernemers aan. Maar een digitale transitie kan niet alleen op technologie vertrouwen: bedrijven hebben ook financiële middelen nodig. Om bedrijven te helpen een deel van de kosten hiervoor te verminderen verstrekt Google ruim 8,5 miljoen euro aan Nederlandse mkb-bedrijven en NGO’s in de vorm van online advertentie tegoeden (Ad Credits en Ad Grants). Mkb-bedrijven ontvangen een melding in hun Google Ads-account om hen te informeren over het advertentietegoed.
Vacatures vinden met Google Zoeken
Het aantal mensen dat op zoek moet gaan naar een nieuwe baan stijgt als gevolg van de coronacrisis. Met de nieuwe functionaliteit in Google Zoeken wordt de zoektocht naar een baan voor deze mensen een stuk gemakkelijker. Honderdduizenden vacatures van onder meer DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team,Yacht, BMC), Monsterboard en Rijksoverheid (platform Werken voor Nederland) zullen via Google Zoeken vindbaar worden voor gebruikers.
De nieuwe zoekfunctie biedt gebruikers de mogelijkheid om te zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime/freelance. Ook is het mogelijk om e-mail notificaties in te stellen. De functie zal de komende week geleidelijk aan voor alle gebruikers in Nederland beschikbaar komen.
Meer informatie over de nieuwe vacature zoekfunctie
Trainingsprogramma voor ondernemers
De afgelopen 4,5 jaar is Google met de Digitale Werkplaats het land doorgereisd om in samenwerking met diverse gemeenten ondernemers te helpen nieuwe vaardigheden op te doen om hun bedrijf verder te laten groeien. In die periode zijn meer dan 160.000 Nederlanders getraind.
Google neemt nu de volgende stap om ondernemers verder te helpen in hun digitalisering. In samenspraak met MKB-Nederland worden de trainingen aangeboden vanaf het najaar en afgestemd op de informatiebehoeften van ondernemers in verschillende fasen van hun digitaliseringsproces. Zo kunnen ondernemers die nog niet online zijn leren hoe ze op eenvoudige wijze zichtbaar kunnen worden op het internet, terwijl de digiprofs onder de ondernemers welke kansen er nog meer zijn en hoe hoe ze nieuwe technieken zoals AI kunnen inzetten om hun business te laten groeien.
Meer informatie over het nieuwe trainingsprogramma
Een volledig overzicht van de producten en diensten van Google voor ondernemers is te vinden via g.co/groeimetgoogle.
Deel dit bericht: