november 5, 2019 Ouderen minder snel naar dokter

Meer bereidheid onder vijftigplussers voor overstappen zorgverzekeraar

Nog altijd brengen Nederlandse vijftigplussers met fysieke klachten het liefst een bezoekje aan hun huisarts. Maar de vanzelfsprekendheid van die keuze neemt af. Steeds vaker zoeken ouderen het zelf wel uit, op internet of elders. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Startpagina.nl onder 1.721 Nederlandse 50-plussers. 

Driekwart (76 procent) van de Nederlandse ouderen die fysieke klachten ervaart gaat naar de huisarts. Maar tijden veranderen: het percentage vijftigplussers dat bij klachten naar de huisarts stapt, neemt af. Een verdere daling ligt in de lijn der verwachtingen aangezien jongere generaties een bezoek aan de huisarts aanzienlijk vaker aan zich voorbij laten gaan dan oudere generaties.

In 2018 ging nog 80 procent van de vijftigplussers naar de huisarts. Ook raadplegen ouderen met problemen zoekmachines, specifieke websites, vrienden/familieleden of doen ze helemaal niets. De daling is zichtbaar in alle leeftijdscategorieën: bij ouderen in de Stille Generatie (79 jaar en ouder) kiest 82 procent voor de huisarts, ten opzichte van 89 procent in 2018. Bij ‘jongeren’ (49 tot 63 jaar) daalde het percentage van 78 naar 73 procent. 

Hoog in aanzien
“De huisarts staat nog steeds hoog in het aanzien bij oudere Nederlanders”, concludeert Leon Dekker, woordvoerder van Startpagina.nl op basis van het onderzoek. “Maar er is wel degelijk een verschuiving zichtbaar.” 

Van de ouderen die aangeven niet naar de huisarts te gaan bij fysieke klachten zegt 43 procent dat klachten ‘meestal vanzelf’ weer over gaan. 12 procent heeft ‘geen zin’ in de huisarts, ten opzichte van 9 procent vorig jaar. 13 procent kiest internet, ten opzichte van 10 procent vorig jaar. “De huisarts heeft niet te vrezen voor zijn positie”, aldus Dekker. “We zien wel dat ouderen – hoe jonger, hoe duidelijker die trend – het vaker zelf wel uitzoeken.”

Overstappen
Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen dit jaar een kansrijke doelgroep zijn voor zorgverzekeraars die hun klantenbestand willen uitbreiden. Maar liefst 38 procent van de Nederlandse vijftigplussers geeft aan zeker of misschien over te stappen op een andere zorgverzekeraar. Vorig jaar lag dat percentage met 28 procent een stuk lager. Bovendien is de groep mensen die zegt ‘zeker niet’ over te stappen met 47 procent kleiner dan in 2018, toen een meerderheid (53 procent) dat zei.

Ook hier is een kloof zichtbaar tussen oudere en jongere generaties. Van de ouderen in de Stille Generatie houdt slechts 18 procent de optie open om over te stappen. Bij de jongeren (49-63 jaar) is dit maar liefst 47 procent. “In de Stille Generatie zien we het Nederland van vroeger: honkvast en trouw aan verenigingen, kerken en dus ook verzekeraars. Jongere Nederlanders, ook vijftigers, kijken meer om zich heen en voelen minder loyaliteit.”

Over het onderzoek
Het onderzoek Zorgverzekeringen 2019. Een kwantitatief online onderzoek onder 50-plussers is in oktober 2019 uitgevoerd door Bureauvijftig in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.721 Nederlanders ondervraagd van vijftig jaar en ouder, afkomstig uit het Nationale 50plus Panel en NetPanel, het online panel van Ruigrok NetPanel. De steekproef is representatief voor de Nederlandse vijftigplussers op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Over Startpagina.nl
Startpagina.nl wijst mensen de weg op het internet. Het platform, dat in 2018 zijn twintigjarig jubileum vierde, trekt maandelijks bijna 5 miljoen bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Van inspiratie, vragen & antwoorden, tot specifieke aankoop. Startpagina.nl is een belangrijke gids voor de ervaren internetgebruiker (40+).


Deel dit bericht:


Volg ons

Voor MKB, door MKB

Polls

Kleine ondernemers moeten te lang wachten op hun geld.

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Ondernemers met webshops kunnen niet meer zonder AI

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...