Storyblok, leider in de categorie content management systemen (CMS), heeft vandaag het rapport The State of CMS 2024 uitgebracht om te laten zien hoe bedrijven vandaag de dag content beheren en wat hun contentplannen voor de toekomst zijn. Het rapport geeft de resultaten weer naar aanleiding van een onderzoek, in opdracht van Storyblok, uitgevoerd onder 1.719 CMS gebruikers in Nederland, Duitsland, Zweden, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
Uit het rapport komt onder meer naar voren dat 79% van de respondenten AI-ondersteunde contenttools gebruikt, maar tegelijkertijd geeft 74% aan te kampen met bedrijfsregels met betrekking tot het gebruik van AI-tools.
Monolithische CMS’en blijven daarnaast bedrijven belemmeren in het leveren van de contentervaringen die klanten verwachten op elk kanaal. In feite gebruikt 81% van de respondenten meer dan één CMS in hun organisatie, voornamelijk om content te leveren aan meerdere kanalen.
Maar liefst 99% van degenen die zijn overgestapt op een headless CMS meldt verbeteringen die voortkomen uit het beheren van content op één centrale locatie op een moderne tech stack. De meest voorkomende voordelen zijn een hogere ROI (61%) en productiviteitsverbeteringen (58%). Dergelijke resultaten geven een verklaring waarom 68% van de gebruikers de afgelopen drie jaar is overgestapt op een nieuw CMS en waarom 74% van de niet-headless gebruikers zegt dat ze waarschijnlijk de komende twee jaar zullen overstappen op een headless CMS.
Het rapport werpt een gedetailleerde blik op de CMS-industrie, waarbij diverse inzichten worden onthuld. Een prominente kwestie die gebruikers ervaren bij hun CMS is het integreren van nieuwe technologieën, gevolgd door zorgen over beveiliging. Deze beveiligingsproblemen, samen met een gebrek aan functionaliteit, blijken de belangrijkste drijfveren te zijn voor gebruikers om over te stappen naar een ander CMS-platform.
Uit het onderzoek blijkt dat eenvoudigere en beter schaalbare contentcreatie de meest gewenste ontbrekende functie is binnen CMS, bevestigt maar liefst 43% van de deelnemers. Het feit dat 90% van de respondenten meerdere teams heeft die gebruik maken van CMS, kan verklaren waarom samenwerkingsfunctionaliteiten worden beschouwd als essentiële tools binnen CMS. Wat betreft trends binnen contentmanagement, blijkt uit het rapport dat AI-generatie van content de meest populaire trend is waar gebruikers actief in geïnteresseerd zijn, gevolgd door automatisering en personalisatie.
Dominik Angerer, CEO en medeoprichter van Storyblok, zegt: “Een grote CMS-migratie is al jaren aan de gang en onze nieuwste gegevens bevestigen dat het alleen maar sneller zal gaan. Bedrijven zijn het zat om vast te zitten aan CMS’en die niet de flexibiliteit, productiviteit en prestaties bieden die ze nodig hebben. De opkomst van AI dwingt bedrijven ook om hun volledige contentstrategie te herzien, zodat ze voorbereid zijn op de toekomst. Het gebruik van een toekomstbestendig CMS is het beste wat bedrijven kunnen doen om betere contentervaringen te leveren.”
Download het rapport The State of CMS 2024 hier om alle resultaten te bekijken.
Deel dit bericht: