Onderzoek van Storyblok, leider in de categorie content management systemen (CMS), onder 1.000 consumenten toont aan dat aanbevelingen van producten door influencers de verkoop in aanloop naar Kerstmis juist kunnen schaden.
Uit een analyse van de houding die consumenten hebben ten opzichte van producten die worden aangeprezen of gepromoot door een bekende influencer, blijkt dat slechts 19% van de consumenten ‘meer geneigd’ zou zijn om een aankoop te doen vanwege een aanbeveling. Verontrustend voor merken is dat 24% zei dat ze actief zouden worden afgeschrikt.
Het zal geen verrassing zijn dat de invloed van influencers verschilt per leeftijd: 30% van de mensen onder de 35 zou eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Maar 19% van die groep zei ook dat ze actief zouden worden afgeschrikt door een influencer. Dit is 22% voor mensen tussen 35 en 44 jaar en loopt op tot 30% voor mensen boven de 45 jaar. 57% van alle respondenten zei dat de steun van influencers helemaal geen verschil maakte.
Interessant is dat, hoewel mannen en vrouwen zich even vaak tot een product aangetrokken voelen door een influencer-aanbeveling (respectievelijk 20% en 21%), 28% van de mannen aangaf dat ze zouden worden afgeschrikt, vergeleken met 19% voor vrouwen.
Thomas Peham, VP Marketing bij Storyblok: “Een influencer endorsement is een tweesnijdend zwaard. Hoewel het een jonger publiek kan aantrekken voor een merk, kan het andere consumenten actief ontmoedigen. Dit gaat verder dan alleen maar ambivalentie – het maakt een aanzienlijk aantal consumenten minder geneigd om een product te kopen. Het onderstreept waarom merken de voorkeuren van hun publiek echt moeten begrijpen en hun marketing daarop moeten afstemmen.”
Het onderzoek van Storyblok ontdekte ook een groeiende kloof tussen de invloed van verschillende marketingkanalen. Websites blijven gemiddeld de meest waardevolle marketingtool – met 43% die zegt dat dit het belangrijkste kanaal is, gevolgd door mobiel (34%) en sociale media (16%).
Consumenten tussen 18 en 24 jaar vinden mobiel echter belangrijker (36%), gevolgd door websites (35%) en sociale media (25%). Daarentegen gelooft slechts 7% van de consumenten van 45+ dat sociale media het belangrijkste kanaal is, terwijl 31% mobiele media en 51% websites noemt.
Thomas Peham vervolgt: “Marketing voor consumenten wordt steeds complexer en het gewicht dat verschillende groepen aan elk kanaal toekennen, is aan verandering onderhevig. Als marketeers de verkeerde groep bereiken met de verkeerde boodschap, kunnen ze hun merk schade toebrengen. Technologie kan helpen de last te verlichten door communicatie via verschillende kanalen te vereenvoudigen en te versnellen, maar het is geen vervanging voor merken die echt grip krijgen op wie hun potentiële klanten zijn en wat ze willen.”
Meer informatie over Storyblok is te vinden op https://www.storyblok.com.
Deel dit bericht: