december 18, 2024 Prijskloof snelweg vs. niet-snelweg wordt steeds groter

Slim Tanken Award 2024: De goedkoopste E10-benzine van Nederland tank je in Drenthe 

De ‘Slim Tanken Award’, een initiatief van MultiTankcard, gaat dit jaar naar Tankstation Kreuze B.V. Havelte in Drenthe. De gemiddelde literprijs in de categorie E10-benzine – de meest gebruikte brandstofsoort – bedroeg hier het afgelopen jaar slechts € 1,7125. In de categorie Diesel gaat de award naar Fieten Olie in Steenwijk (Overijssel) met een gemiddelde literprijs van € 1,5097. Opvallend is dat het verschil tussen het wel of niet tanken langs de snelweg in 2024 wederom groter is geworden. 

De Slim Tanken Award wordt jaarlijks uitgereikt door mobiliteitspasaanbieder MultiTankcard. Ruim 3.500 Nederlandse tankstations die bij het MultiTankcard-betalingsplatform zijn aangesloten, streden mee. Evenals vorig jaar, bevinden de voordeligste tankstations zich buiten de Randstad.  

Top 3 goedkoopste pompen E10-benzine: 

  1. Kreuze B.V. in Havelte, Drenthe € 1,7125 
  2. Fieten Olie in Steenwijk, Overijssel € 1,7270  
  3. Fieten Olie De Wijk in Rogat, Drenthe € 1,7930  

Top 3 goedkoopste dieselpompen: 

  1. Fieten Olie in Steenwijk, Overijssel        € 1,5097 
  2. Roeleveld-Rolink B.V. in Denekamp, Overijssel € 1,5579 
  3. Esso Express Winterswijk De Grens in Winterswijk, Gelderland € 1,5607  

De Slim Tanken Award werd voor de zesde keer uitgereikt. Commercieel directeur Gerald Meijer van Kreuze B.V., eigenaar van het winnende tankstation in Havelte, is trots: “We zijn ontzettend trots en dankbaar om de Slim Tanken Award 2024 te ontvangen. Als klein familiebedrijf met meer dan 50 jaar ervaring houden we onze kosten laag door een efficiënte aanpak en hard, maar slim werken. Met een compact team runnen we drie tankstations, een autowasstraat, onze eigen brandstoftankwagens, én een miniopslagfaciliteit. Dit alles stelt ons in staat om onze klanten voordelig te bedienen, zonder concessies te doen aan kwaliteit.” 

In deze gemeentes is het (niet) Slim Tanken 
In 2024 blijven de regionale verschillen groot. De gelukkigen die in Meppel (Drenthe), Heerenveen (Friesland) en Peel en Maas (Limburg) wonen, tanken E10-benzine, gemiddeld genomen, het goedkoopst.  

Wie wil tanken op de wadden is een stuk duurder uit; Ameland en Terschelling (Friesland) blijven, net als vorig jaar, de duurste gemeentes om E10-benzine te tanken – een gebrek aan concurrentie en hogere transportkosten dragen hier mogelijk aan bij. Voor de ‘vaste wal’ zijn dat Tzummarum (Friesland), Oirlo (Limburg) en Hooglanderveen (Utrecht). 

Steeds grotere prijskloof tussen snelweg vs. niet-snelweg
Gemiddeld waren tankstations die niet langs de snelweg staan in 2024 wederom goedkoper: ruim 17,5 cent per liter. Directeur van MultiTankcard Patrick Roozeman: “Vorig jaar was dat verschil nog 15,2 cent per liter en het jaar daarvoor was dit 14,3 cent per liter. Het verschil wordt dus steeds groter.”  

Buiten de Randstad tanken, blijft het voordeligst
Net als in voorgaande jaren, blijft tanken buiten de Randstad aanzienlijk goedkoper. Tankstations in minder stedelijke gebieden, zoals Drenthe, Groningen en Overijssel, bieden vaak lagere prijzen. Dit verschil is goed zichtbaar in de gemiddelde prijzen, waarbij automobilisten buiten de Randstad veel kunnen besparen in vergelijking met stedelijke gebieden. Roozeman: “Vooral in kleinere gemeentes wordt de prijsbewuste rijder beloond, wat deze regio’s aantrekkelijk maakt voor wie slim wil tanken.” 

Geopolitieke invloeden en accijnscorrectie
De geopolitieke ontwikkelingen blijven van invloed op de brandstofprijzen. Na de verkiezingen in de VS en het verwachte beleid van Donald Trump als president, is de dollar gestegen ten opzichte van de euro, waardoor olie (en daarmee benzine en diesel) duurder wordt voor Europa. Tegelijkertijd is de eerder aangekondigde accijnscorrectie nog niet doorgevoerd. Hierdoor blijven automobilisten voorlopig profiteren van ruim 8 cent voordeel op benzine en meer dan 5 cent op diesel. “Dit geeft automobilisten meer ademruimte in een onzekere tijd, waarin geopolitieke spanningen en marktontwikkelingen de prijzen sterk beïnvloeden”, aldus Roozeman. 

De toekomst van automobiliteit
Inmiddels ziet MultiTankcard een daling van brandstoftransacties en een stijging van laadtransacties. Toch is er nog geen ‘Slim Laden’ trofee. “Voor elektrisch laden blijft er een probleem bestaan rondom het in rekening gebrachte tarief, dat vaak afhankelijk is van de combinatie ‘pas & paal’ en in enkele gevallen nu ook parkeerkosten, of kosten voor te lang blijven staan, meerekent los van enkel de kWh”, aldus Roozeman. 

De nieuwe Europese wetgeving, de Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), die in 2025 van kracht wordt, zal de markt voor EV-laden ingrijpend veranderen. Via de AFIR moeten alle openbare laadpunten volledige prijstransparantie gaan bieden. Pas als dat er is, zal de Slim Tanken trofee vervangen kunnen worden door een Slim Laden variant.  

Meer informatie is te vinden op www.slimtankenaward.nl.  


Deel dit bericht:


Volg ons

Voor MKB, door MKB

Polls

Kleine ondernemers moeten te lang wachten op hun geld.

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...

Ondernemers met webshops kunnen niet meer zonder AI

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...